donderdag 6 december 2012

Screencasting


Met dit verdiepding ben ik erg lang bezig geweest maar het was wel leuk om te doen. Ik wilde graag een screencast maken over het opzoeken van "eerder geleende titels" op de website van de bibliotheek. Hier wordt namelijk vaak naar gevraagd door leners. Het nadeel voor mij was dat ik dan met mijn lenernummer, naam en geleende titels in beeld kwam. Uiteindelijk heb ik toch maar voor een uitleg van photoshop CS gekozen. Eerst in "Screenr" een screencast gemaakt waar ik hem ook weer wilde verwijderen omdat ik er niet tevreden over was. In het begin van deze screencast verscheen namelijk mijn bureaublad in beeld. Het is belangrijk dat je het scherm waar je in gaat werken al open hebt staan. Het verwijderen van deze screencast kreeg ik niet voor elkaar. Vervolgens heb ik er een in "Screencast-o-Matic"gemaakt en deze is, als het goed, is via onderstaande link te zien. Met een HTML code is het me niet gelukt. Geen idee waar ik die kon vinden!
http://www.screencast-o-matic.com/screen_recorder
Het was niet moeilijk om met de screencastservices te werken, ik had in het begin alleen wat problemen met het geluid. Bij Screen-o-Matic kreeg ik een screencast met een duidelijke uitleg hierover. Ik vond deze site het meest gebruiksvriendelijk.
Ik heb op verschillend bibliotheekwebsites gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat Screencasting nog weinig wordt gebruikt. Voor veel leners zou een uitleg op deze wijze wel handig zijn!

3 opmerkingen:

  1. Het lukte mij ook niet om mijn screencast van Screenr te verwijderen. Ik heb op het linkje van Screen-O-matic geklikt, maar kwam niet bij je screencast terecht.
    Groeten van een collega uit Bergen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je er één gemaakt hebt, er gaat idd een hoop tijd in zitten.. En ik denk dat dat meteen het probleem is waarom we er in de bibliotheek nog te weinig mee doen, ideeën genoeg! Ik kon het filmpje niet bekijken maar ik zit op een traag netwerk en daar komt dat denk ik door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Instructie voor leners zou met een testpas kunnen. Zeker de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen