dinsdag 22 januari 2013

Copyright en Creative Commons

We kopiëren allemaal weleens iets van internet. Teksten kopieer ik vrijwel nooit omdat ik me ervan bewust ben dat dit niet mijn eigen woorden zijn. Met het kopiëren van afbeeldingen heb ik gek genoeg minder moeite. Ik gebruik ze ter illustratie op mijn blog of voor digitale beeldbewerking, zonder de bron te vermelden. Ik let er wel op dat er geen personen op de afbeelding staan. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als mijn foto voor andere doeleinden gebruikt zou worden.
In de bibliotheek help ik weleens mensen die afbeeldingen willen kopiëren van internet zonder daarbij aan te geven dat dit eigenlijk verboden is. Laatst maakte ik bij een lener mee dat de afbeeldingen die hij wilde kopiëren alleen gekocht konden worden omdat er auteursrechten op zaten. De lener vond dit geen probleem en heeft eerst via ideal een betaling verricht.
Door de komst van internet is het auteursrecht moeilijk te controleren. Creative Commons is een goede manier om toch gebruik te kunnen maken van andermans werk.

Een illustratie bijvoegen lukte mij deze keer niet. Dit heeft vast en zeker met het onderwerp te maken!


  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten