dinsdag 16 oktober 2012

# 1 Privacy



Ik heb op Google naar mijn naam gezocht. Ik vond mezelf alleen op "Twitter" en "Bibliotheek 2.0" waar ik tijdens de 23 dingencursus een account heb aangemaakt. Ik denk dat ik nog redelijk anoniem ben. Over mijn zoon was veel meer te vinden. Op Facebook, Twitter, Hyves, en zijn Sportvereniging waar ook foto's van hem te zien waren.

Op de Facebookpagina's van onze kinderen staan allerlei foto's waar wij ook op staan. Hier ben ik niet altijd zo blij mee. Op deze website http://www.pepermunt.net/sociale-netwerken/facebook-privacy.html vond ik allerlei informatie over het aanpassen van privacy instellingen op Facebook.
Ik laat dit mijn kinderen zeker lezen!
 
 

 
In de bibliotheek laten mensen weleens digitale sporen na. Laatst vertelde een lener dat hij zijn bestanden regelmatig op de publiekscomputers opslaat om ze vervolgens weer op te zoeken en uit te printen. Soms vind ik persoonlijke  bestanden (bijv. sollicitatiebrieven) die zijn uitgeprint en nog  in de printer liggen. Waarschijnlijk lukte het printen in eerste instantie niet en zijn de printjes er uit gekomen toen de lener al weg was.

 
Surf en inloggedrag
Regelmatig word ik geconfronteerd met mijn eigen surfgedrag. Als ik bijvoorbeeld online naar een nieuwe jas heb gezocht, verschijnen er op websites die ik daarna bezoek, advertenties met afbeeldingen van de jassen die ik heb bekeken. Het werkt trouwens wel want mijn oog wordt er toch weer naar toe getrokken en dan denk ik, "zal ik tóch nog even kijken?"
 
Met het inloggen probeer ik zo zorgvuldig mogelijk om te gaan. Tijdens internetbankieren controleer ik het webadres in de browser en kijk of er een slotje te zien is.  

 

1 opmerking:

  1. Zo te lezen is veiligheid en privacy iets waar je al echt mee bezig bent. Ik vind die pepermuntjessite een goeie tip!

    BeantwoordenVerwijderen