donderdag 25 oktober 2012

Twitter verdiept


Ik heb me deze week verdiept in de mogelijkheden van Twitter. Het is me wel duidelijk geworden dat je als bibliotheek moet deelnemen aan Twitter om in ieder geval te tonen dat je social media serieus neemt.

Twitter kan nuttig zijn voor de bibliotheek op het gebied van:
      ·         Marketing (naamsbekendheid, promoten van diensten en producten)
      ·         Klantenbinding (meningen, leners beter leren kennen)
      ·         Netwerk vergroten (samenwerken met andere bibliotheken, kennis delen)
      ·         Boekeninfo

Ontdekoefening
Vorig jaar heb ik een account aangemaakt bij Twitter maar doe er bijna niets mee.
Dit heeft vooral met tijd en privacy te maken. Toch vind ik het wel nuttig om er iets van te leren. Het aanmaken van lijsten (ik heb er twee gemaakt) vind ik erg handig om structuur te krijgen in de verschillende onderwerpen. Ik lees wel allerlei binnengekomen tweets maar ik heb nog nergens op gereageerd. Ook heb ik een account aangemaakt bij Hootsuite en kan hier niet zoveel mee. Misschien moet ik eerst een fanatieke Twitteraar worden om het nut hiervan in te zien. Waarschijnlijk zal ik dat nooit worden......

Een twitterchat organiseren
Je kunt bijvoorbeeld met collega's (ook van andere bibliotheken) van gedachten wisselen over:

 *      Wat doe je als medewerk(st)er aan marketing in de bibliotheek?
      *      Hoe kunnen we onze leners behouden?
      *      Communiceren over boeken die we hebben gelezen.
      *      Wat doen we aan duurzaamheid?

Ik ben benieuwd naar het volgende verdiepding. Nu maar hopen dat ik daar iets meer mee heb!

 

 

1 opmerking:

  1. ook al heb je er persoonlijk niets mee, je ziet wel de meerwaarde voor de bibliotheek! Hootsuite is inderdaad handig als je veel twittert en/of meerdere accounts hebt.

    BeantwoordenVerwijderen