zaterdag 3 november 2012

Content Curation


Content curation, een term waar ik nog nooit van gehoord had. Dus een extra uitdaging om me erin te verdiepen! Eerst even uitgezocht wat de term Content Curation betekent.
Curation: zeven van informatie op het Web, van artikelen, foto's, video's. Vervolgens de inhoud delen met uw netwerk.
Content curator: iemand die doorlopend relevante informatie over bepaalde onderwerpen vindt, beoordeeld, verrijkt en deelt met zijn omgeving.

Het gaat dus om de volgende vijf punten:
1. Verzamelen
2. Selecteren (betrouwbare bronnen!)
3. Ordenen
4. Van commentaar voorzien
5. Publiceren

Je zou zeggen dat dit een ideaal "ding" is voor de bibliotheek!

Een treffende zin voor content curation vond ik, "Niet het vele is goed, maar het goede is veel!" Dit geldt zowel voor het materiaal dat je cureert, maar ook voor de tools die je gebruikt.

Op de website manssen.nl "It's all in the cloud", las ik over content curation op scholen. Scoop.it! gebruiken in de klas. Ik vond een school die veel met Yurls.net werkte. Yurls is ontwikkeld in de praktijk van het basisonderwijs, maar iedereen kan deze tool naar eigen inzicht gebruiken. Ik vond hem erg gebruiksvriendelijk. Via deze link kun je zien hoe meester Henk allerlei informatie heeft verzameld over verschillende onderwerpen, http://wereldoorlogen.yurls.net/nl/page/
Leerlingen kunnen dit raadplegen voor het maken van een werkstuk of spreekbeurt. Dit zouden we misschien in de bibliotheek voor kinderen kunnen gebruiken. Over bepaalde onderwerpen is niet zoveel informatie te vinden. Met behulp van content curation kun je kinderen toch iets aanbieden. Het is natuurlijk wel van belang dat de informatie betrouwbaar is! Hoe kom je daarachter? Er zijn ongetwijfeld veel meer manieren om content curation toe te passen in de bibliotheek!

Ik heb een account aangemaakt bij scoop.it!, paper.li en Yurls. Nu kwam mijn Twitteraccount, waar ik weinig mee heb, toch nog van pas! Vol enthousiasme ben ik aan een "krant" begonnen m.b.v. de instructiefilmpjes. Dit bleek een tijdrovende klus te zijn. Ik heb me voorgenomen dit een keer op mijn gemak te doen want het lijkt me een leuke bezigheid! Nu ligt het volgende verdiepding alweer op me te wachten. Wat gaat een week toch snel.......







 

 

1 opmerking:

  1. Misschien kunnen we scoop.it pagina's maken bij grote evenementen zoals de boekenweek? Relevante informatie verzamelen en die in 1 link aanbieden aan onze klanten?

    BeantwoordenVerwijderen