Content curation, een term waar ik nog nooit van gehoord had.
Dus een extra uitdaging om me erin te verdiepen! Eerst even uitgezocht wat de
term Content Curation betekent.
Curation: zeven van informatie op het Web, van
artikelen, foto's, video's. Vervolgens de inhoud delen met uw netwerk.Content curator: iemand die doorlopend relevante informatie over bepaalde onderwerpen vindt, beoordeeld, verrijkt en deelt met zijn omgeving.
Het gaat dus om de volgende vijf punten:
1. Verzamelen
2. Selecteren (betrouwbare bronnen!)
3. Ordenen
4. Van commentaar voorzien
5. Publiceren
Je zou zeggen dat dit een ideaal "ding" is voor de bibliotheek!
Een treffende zin voor content curation vond ik, "Niet het vele is goed, maar het goede is veel!" Dit geldt zowel voor het materiaal dat je cureert, maar ook voor de tools die je gebruikt.
Op de website manssen.nl "It's all in the
cloud", las ik over content curation op scholen.
Scoop.it! gebruiken in de klas. Ik vond een school die veel met Yurls.net werkte. Yurls is
ontwikkeld in de praktijk van het basisonderwijs, maar iedereen kan deze tool
naar eigen inzicht gebruiken. Ik vond hem erg gebruiksvriendelijk. Via deze
link kun je zien hoe meester Henk allerlei informatie heeft verzameld over verschillende onderwerpen,
http://wereldoorlogen.yurls.net/nl/page/
Leerlingen kunnen dit raadplegen voor het maken van een
werkstuk of spreekbeurt. Dit zouden we misschien in de bibliotheek voor
kinderen kunnen gebruiken. Over bepaalde onderwerpen is niet zoveel informatie
te vinden. Met behulp van content curation kun je kinderen toch iets aanbieden.
Het is natuurlijk wel van belang dat de informatie betrouwbaar is! Hoe kom je
daarachter? Er zijn ongetwijfeld veel meer manieren om content curation toe te passen in de bibliotheek!
Misschien kunnen we scoop.it pagina's maken bij grote evenementen zoals de boekenweek? Relevante informatie verzamelen en die in 1 link aanbieden aan onze klanten?
BeantwoordenVerwijderen