donderdag 15 november 2012

Growdsourcing en growdfunding

 
Veel leeswerk deze keer maar wel interessant! Toen ik de website van FBTO bekeek (Wat zou jij doen als jij FBTO was?) kwam ik op het idee om crowdsourcing als digitale ideeënbus voor de bibliotheek te gebruiken. Je benut meningen en ideeën van gebruikers om tot een betere dienstverlening te komen. Als je alleen je gebruikers wilt benaderen zou je een link met platform op de website kunnen plaatsen waarin je mensen oproept mee te denken/praten over de bibliotheek. Hoe moet de bibliotheek er in de toekomst uit zien? Wat mist u in de bibliotheek? Men krijgt op deze manier het gevoel iets bij te dragen en het zou leuk zijn als mooie ideeën verwezenlijkt kunnen worden! Op Twitter bereik je natuurlijk veel meer mensen en dit zal dan ook meer opleveren!
 
Ik heb een paar growdfunding platforms bekeken en voor mij sprong www.voordekunst.nl er echt uit. Er staan prachtige projecten op waar mensen financiële steun voor geven. De bibliotheek zou deze website ook prima kunnen gebruiken! Ik vond het project "Luisterhelm"erg leuk bedacht! http://www.voordekunst.nl/vdk/project/view/676-luisterhelm). Het was lastig om zelf een project voor de bibliotheek te bedenken. In eerste instantie dacht ik dat we growdfunding zouden kunnen gebruiken voor de renovatie van bepaalde afdelingen in onze bibliotheek. Omdat de bibliotheek steeds minder subsidie krijgt zouden zij via social media, bedrijven en particulieren kunnen oproepen hen te sponsoren. Als beloning kunnen zij reclame maken via een persbericht in de krant of op een plek in de bibliotheek. Het is de vraag of mensen hiervoor warm lopen. Toen ik www.voordekunst.nl had bekeken realiseerde ik me dat je met een origineel project waarschijnlijk meer succes zult hebben. 


 

 

 

 

1 opmerking: