In de betrekkelijk korte tijd dat ik in de bibliotheek werk
heb ik al veel digitale ontwikkelingen meegemaakt. Het is mooi om te zien dat
onze bibliotheek zo met z'n tijd mee gaat. De website ziet er professioneel en kleurrijk
uit en er is ontzettend veel informatie op te vinden! Het is goed om je als bibliotheekmedewerkster eens in de website te verdiepen. Ik heb verschillende
websites bekeken waarvan een aantal mij niet zo aantrokken. Het is geweldig dat wij
leners zoveel service kunnen bieden en dat zij steeds meer handelingen thuis kunnen
regelen zoals het zoeken, reserveren en verlengen van materialen. Ik vind het
alleen jammer dat er op de website niet zo duidelijk wordt aangegeven als
materialen niet verlengd kunnen worden. Aan de balie krijg ik regelmatig te
horen dat mensen in de veronderstelling zijn dat ze al hun materialen thuis
hebben verlengd. Ze hebben dan niet gezien dat bepaalde materialen niet verlengd
konden worden. Dit zou misschien wat duidelijker kunnen. Er wordt ook regelmatig
naar eerder geleende titels gevraagd. Als ik dit op onze website aan leners
laat zien reageren ze vaak erg enthousiast en wisten niet dat dit mogelijk was! Verder vind ik het een pluspunt dat
onze bibliotheek actief is op Twitter en Facebook!
De komst van Wifi is ook een voordeel voor veel leners. Ik
zie de laatste tijd steeds meer mensen en vooral studenten op rustige plekken
in de bibliotheek werken met een laptop.
Er is een mediabar gekomen waar ik geregeld mensen
apparatuur zie uitproberen.
Op de website van 1825 dagen las ik een stukje van Jeanine
Deckers over persoonlijke aandacht. Ik ben het met haar eens dat we in dit
digitale tijdperk de persoonlijke aandacht niet uit het oog moeten verliezen.
Met de komst van de zelfservice klaagden mensen over het gebrek aan persoonlijke
aandacht. Ze vonden het contact aan de balie juist gezellig! Ik heb tijdens een
verkooptraining geleerd dat persoonlijke aandacht voor de klant/lener erg
belangrijk is! Zij komen mede daardoor graag nog eens terug in de bibliotheek. Dus laten we naast de digitale ontwikkelingen die we nodig hebben om met onze tijd mee te gaan de persoonlijke aandacht voor de lener niet vergeten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten