dinsdag 12 februari 2013

Bibliotheekinnovaties

In de betrekkelijk korte tijd dat ik in de bibliotheek werk heb ik al veel digitale ontwikkelingen meegemaakt. Het is mooi om te zien dat onze bibliotheek zo met z'n tijd mee gaat. De website ziet er professioneel en kleurrijk uit en er is ontzettend veel informatie op te vinden! Het is goed om je als bibliotheekmedewerkster eens in de website te verdiepen. Ik heb verschillende websites bekeken waarvan een aantal mij niet zo aantrokken. Het is geweldig dat wij leners zoveel service kunnen bieden en dat zij steeds meer handelingen thuis kunnen regelen zoals het zoeken, reserveren en verlengen van materialen. Ik vind het alleen jammer dat er op de website niet zo duidelijk wordt aangegeven als materialen niet verlengd kunnen worden. Aan de balie krijg ik regelmatig te horen dat mensen in de veronderstelling zijn dat ze al hun materialen thuis hebben verlengd. Ze hebben dan niet gezien dat bepaalde materialen niet verlengd konden worden. Dit zou misschien wat duidelijker kunnen. Er wordt ook regelmatig naar eerder geleende titels gevraagd. Als ik dit op onze website aan leners laat zien reageren ze vaak erg enthousiast en wisten niet dat dit mogelijk was! Verder vind ik het een pluspunt dat onze bibliotheek actief is op Twitter en Facebook!

De komst van Wifi is ook een voordeel voor veel leners. Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen en vooral studenten op rustige plekken in de bibliotheek werken met een laptop.

Er is een mediabar gekomen waar ik geregeld mensen apparatuur zie uitproberen.

Op de website van 1825 dagen las ik een stukje van Jeanine Deckers over persoonlijke aandacht. Ik ben het met haar eens dat we in dit digitale tijdperk de persoonlijke aandacht niet uit het oog moeten verliezen. Met de komst van de zelfservice klaagden mensen over het gebrek aan persoonlijke aandacht. Ze vonden het contact aan de balie juist gezellig! Ik heb tijdens een verkooptraining geleerd dat persoonlijke aandacht voor de klant/lener erg belangrijk is! Zij komen mede daardoor graag nog eens terug in de bibliotheek. Dus laten we naast de digitale ontwikkelingen die we nodig hebben om met onze tijd mee te gaan de persoonlijke aandacht voor de lener niet vergeten!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten