dinsdag 19 februari 2013

Facebook

Facebook, ik heb er nog steeds niets mee en vind het dan ook moeilijk me hierin te verdiepen. Mijn kinderen zitten wel op Facebook en laten mij weleens zien wat vrienden en familie erop hebben geplaatst. Ik verbaas me er weleens over wat mensen allemaal op Facebook te melden hebben. Ook volwassenen die constant laten zien waar ze mee bezig zijn. Volgens mij een vorm van aandacht vragen.  

Dat bedrijven en instellingen actief zijn op Facebook kan ik beter begrijpen. Zij kunnen op deze wijze hun producten, services en diensten onder de aandacht brengen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat  Facebook door hen alleen wordt gebruikt om producten te promoten maar vooral om de klant centraal te stellen. Een goede communicatie zorgt voor een goede klantenbinding. Dit geldt natuurlijk ook voor de bibliotheek.
Via Facebook kan de bibliotheek ook inzicht krijgen in de wensen en behoeften van haar doelgroep. Je zou bijvoorbeeld aan de fans kunnen vragen wat zij van de bibliotheek vinden en hierop inspelen.

Ik wist niet dat niet alle berichten, posts, foto's, die door bijvoorbeeld bibliotheken worden geplaatst, zichtbaar zijn voor de fans. Facebook bepaald welk berichten aan de fans worden getoond. 

Ik heb verschillende bibliotheekpagina's bekeken op Facebook en ik zag geen grote verschillen. Bibliotheek Veldhoven viel op door de vrolijke omslagfoto. Op de pagina van Heiloo zag ik veel leuke foto's met gezellige plekjes in de bieb. Jammer dat er op de pagina van Kennemerwaard zoveel breiende mensen te zien waren. Dit was natuurlijk bedoeld voor de "Warmetruiendag" maar ik vond de afbeeldingen niet bevorderlijk voor het imago van de bibliotheek. Het schijnt juist erg belangrijk te zijn om op je pagina je identiteit en imago goed te laten terugkomen! Op de meeste bibliotheekpagina's stonden oude evenementen en weinig nieuwe. Wat mij ook opviel was dat er veel posts en reacties van eigen medewerkers op stonden. Zouden er, naast bibliotheekmedewerkers, veel andere mensen zijn die op de Facebookpagina  van de bibliotheek kijken. Ik heb het eens gevraagd aan een paar jongeren en kreeg helaas als antwoord, "Nee, daar kijk ik nooit op, als ik wat wil weten dan kijk meestal op de website!"

Tenslotte wil ik nog even opmerken dat ik pepermunt.net een super handige website vind! Ik kwam er veel bruikbare tips tegen. Hij staat nu bij mijn favorieten.
 
 

   

1 opmerking: