zaterdag 16 april 2011

# 21 Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

In een periode van twintig jaar van kaartcatalogi naar de huidige netwerkcatalogi. Wat is er in korte tijd ontzettend veel veranderd! Mensen kunnen thuis de gewenste informatie zoeken en hoeven dat niet in de bibliotheek te doen. Ik las in de achtergrondinformatie: "In 2012 moeten er één catalogus zijn en één gezamelijke bibliotheekportal: mijnbibliotheek.nl" Ik denk dat dit voor veel mensen prachtig zou zijn. Een nadeel is misschien dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig is er dan in de bibliotheek nog een bibliothecaris om je te helpen!

Ik heb Worldcat uitgeprobeerd en ben via OBA naar My Discovery gegaan.
Ik vond My Discovery een beetje saai om te zien. Doordat er veel recencies en scores op staan is het wel een waardevolle site. Worldcat zag er veel aantrekkelijker uit! Net als bij My Discovery kun je ook hier lijstjes maken, scores, tags en recensies toevoegen. Leuk om te zoeken en je te laten inspireren door wat mensen van een boek/cd/dvd vinden.

Worldcat is wereldwijd maar als ik van mezelf uit ga zou ik het prettiger vinden als de informatie zich tot Nederland beperkt. Voor de bibliotheek is het zeker een goede aanvulling!








   
  

1 opmerking:

  1. Eén bibliotheekportal/catalogus brengt, denk ik,
    meer duidelijkheid voor de klant en het kan de bibliotheek goed op de (digitale) kaart zetten.
    Ik stel me zo voor dat,bijvoorbeeld, vanuit de nationale catalogus de klant kan kiezen waar het materiaal kan worden geleend en, als het een gereserveerd materiaal betreft, kan worden opgehaald

    BeantwoordenVerwijderen